O różnych dietach cud słyszeliśmy chyba wszyscy. Każda z nich obiecywała wspaniałe efekty – jak najmniejszym kosztem. Niezależnie od tego, na czym miałyby się opierać, wszystkie je łączyło jedno: najczęściej zerowa skuteczność. A gdyby tak dało się spać i chudnąć jednocześnie? Choć brzmi to jak obietnica z bajki, nie jest wcale wykluczone, czego dowodzą najnowsze badania.

Naukowcy zgadzają się co do tego, że zbyt mała ilość snu sprzyja nadwadze. Dotąd nie wiadomo było jednak, czy zależność zachodzi również w przeciwnym kierunku. Innymi słowy – czy wydłużenie czasu snu zmniejszy tendencje do przybierania na wadze. I to właśnie postanowili przeanalizować naukowcy z University of Chicago.

Czy można spać i chudnąć jednocześnie? Wiele wskazuje na to, że tak

W eksperymencie, którego wyniki opublikowane zostały w lutym 2022 r. w JAMA Internal Medicine, wzięło udział 80 uczestników w wieku od 21 do 40 lat. Wszyscy sklasyfikowani zostali jako osoby z nadwagą (BMI powyżej 25,0). Co istotne, wszyscy cierpieli też na niedobory odpoczynku. Przeciętny czas snu wynosił mniej niż 6,5 godziny. Poproszono ich, by na dwa tygodnie zmienili swoje nawyki.





Nie chodziło o duże zmiany. Jedynie o to, by badani postarali się spać dłużej. Przynajmniej po 8,5 godziny w ciągu doby.

Co się okazało? To, że spadła średnia ilość przyjmowanych przez nich kalorii – przeciętnie o ok. 270 kalorii dziennie. W przypadku niektórych uczestników było to nawet 500 kalorii, a więc różnica istotna.

To przełom w dziedzinie starań o utratę i utrzymanie wagi. Niewielka zmiana zapewniająca wymaganą ilość snu może mieć istotny wpływ na utrzymanie zdrowej wagi.

dr Esra Tasali, kierowniczka badania.

Czy 270 kalorii to dużo czy mało? Zależy, jak na to spojrzeć. Spożywanie 270 kalorii mniej każdego dnia przełoży się na utratę nawet 12 kilogramów na przestrzeni trzech lat. To 4 kilogramy rocznie. Niby nie tak wiele, ale warto podkreślić, że nie wymaga to żadnego większego wysiłku, a wręcz przeciwnie. Dłuższy sen przekłada się na lepszy odpoczynek. Ten z kolei na lepsze zdrowie. I – jak się właśnie okazało – również na niższą wagę.

Sen i głód łączą się ze sobą. Dotychczas uważano, że przede wszystkim negatywnie. Teraz zaś udało się wykazać, że związek zachodzi też w pozytywną stronę. To bardzo istotne, biorąc pod uwagę fakt, jak poważnym problemem już dziś jest otyłość.


Zdjęcie tytułowe: Isabella and Zsa Fischer/Unsplash
Źródło: jamanetwork.com

Napisz komentarz