News

Mercedes EQXX obiecuje 1000 kilometrów na jednym ładowaniu

Pinterest LinkedIn Tumblr

Wygląda jak rakieta – i jeśli kiedykolwiek w takiej właśnie postaci pojawi się na ulicach, Mercedes EQXX z całą pewnością będzie przykuwał uwagę przechodniów. Agresywny z pozoru wygląd nie idzie jednak w parze z charakterem. Ten jest… zaskakująco spokojny, bo i nie o wzbudzanie strachu tutaj chodzi. Nowy elektryczny sedan Mercedesa ma być propozycją dla tych, którzy chcą się przemieszczać spokojnie, wygodnie… i ekologicznie.

Minęły miesiące od pierwszych zapowiedzi. Niemiecki producent skutecznie trzymał swoich fanów w niepewności… aż wreszcie odsłonił karty. Przynajmniej – część kart. I oto jest. Mercedes EQXX czy też Mercedes Vision EQXX. Elektryczny sedan, który ma pokonać nawet 1000 kilometrów na jednym naładowaniu akumulatorów.

Mercedes nie ustaje zresztą w deklaracjach. Według zapowiedzi, przeciętny amerykański użytkownik zmuszony byłby do ładowania go zaledwie dwa razy w miesiącu.

Silnik, napęd, akumulatory – co kryje „pod maską” Mercedes EQXX

Nowy elektryczny Mercedes ma być w założeniach najbardziej wydajnym pojazdem na prąd, jaki opracowano. Na rezultat ten składa się kilka elementów. To imponujący zasięg – w sprzyjających warunkach dobijający do 1000 km. To również zupełnie nowy zestaw akumulatorów. Te zastosowane w Vision EQXX mają być nie tylko o połowę mniejsze od standardowych, ale też o 30% lżejsze. To ogromna różnica, jeśli wziąć pod uwagę „nadwagę”, jaką często wytyka się samochodom elektrycznym.

Za napędzanie Mercedesa EQXX odpowiada silnik elektryczny o mocy 204 koni mechanicznych. Co istotne, aż 95% mocy ma być przekazywane na koła. Minimalna strata energii to więc kolejny z elementów wyróżniających elektrycznego sedana z Niemiec.

Co jeszcze warto odnotować? Przede wszystkim panel solarny umieszczony na dachu, a w nim 117 ogniw. Mają one pobierać wystarczająco prądu, by zasilić klimatyzację, oświetlenie i system rozrywki na pokładzie EQXX. Nie zaszkodzi również zauważyć, że pomimo imponujących wizualizacji, sam samochód wcale nie jest taki duży. 4,63 m długości plasuje go w kategorii dość przeciętnych sedanów. Ponownie więc sprawdza się złośliwe powiedzenie, że to nie rozmiar ma znaczenie… Waga jednak znaczenie ma – zaledwie 1750 kg to wynik bardzo przyzwoity, nieodbiegający w zasadzie w ogóle od samochodów napędzanych w klasyczny sposób.

Pytanie jednak, czy znaczenia nie będzie miał tył Mercedesa EQXX mocno przypominający chociażby Volvo S90 – ale to zupełnie inna historia. Tak czy inaczej jest jeszcze jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę. Współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,18. Można śmiało założyć, że nawet jazda pod wiatr nie sprawi nowemu Mercedesowi większych problemów… a przynajmniej nie objawi się wyraźnie podwyższonym zużyciem energii.

Mercedes EQXX to w tym momencie jeszcze koncept, ale i bardzo interesująca zapowiedź. Warto śledzić to, jak zmienia się rynek samochodów elektrycznych – bo to właśnie w nich tkwi przyszłość motoryzacji.


Mercedes-Benz Vision EQXX – dane, fakty

  • Mercedes EQXX zasięg: 1000 km (621 mil)
  • Pojemność akumulatorów: <100 kWh (póki co producent nie udostępnił konkretnych danych)
  • Moc silnika elektrycznego: 204 KM (150 kW)
  • Wymiary: 463 cm długości, 280 cm rozstaw osi
  • Współczynnik oporu powietrza: Cx=0,18

Źródło: materiały prasowe
Zdjęcie tytułowe: Mercedes-Benz

Zostaw komentarz