Od wielu lat za najzdrowszą na świecie uchodzi dieta śródziemnomorska. Śniadanie pozostaje jednak jej najmniej oczywistym elementem. W przypadku obiadów, kolacji czy przekąsek pomiędzy głównymi posiłkami większość osób nie ma wątpliwości. Przepisów jest mnóstwo, możliwości jeszcze więcej. Z pewnością nikt nie będzie miał trudności ze znalezieniem pomysłu dla siebie. Co natomiast jeśli chodzi o śniadanie w diecie śródziemnomorskiej?

Mówi się często, że „śniadanie to najważniejszy posiłek dnia”. Jest to twierdzenie pod wieloma względami błędne – wszystkie posiłki są równie ważne, tyle że każdy spełnia inną rolę. Inaczej też powinien zostać skomponowany. Co na ten temat mówi dieta śródziemnomorska? Śniadanie ma być lekkie, pożywne. I wcale nie musi być duże…

Co jeść na śniadanie? Dieta śródziemnomorska

  • Jogurt naturalny z miodem i orzechami – to jedno z klasycznych greckich śniadań. Można wzbogacić je ulubionymi dodatkami (w wersji na słono wypróbować można jogurt grecki z odrobiną oliwy)
  • Sałatka – zarówno grecka, jak i szopska sałatka sprawdzą się jako dodatek do większych dań, ale i samodzielny posiłek
  • „Sałatka” caprese – to po prostu pomidory z mozarellą i świeżą bazylią, skropione oliwą i posypane przyprawami
  • Fritatta – włoski omlet na słono. Jajka, oliwa, sól pieprz i dowolne, najlepiej warzywne dodatki. Podobne do fritatty danie można przygotować, umieszczając składniki w kokilkach i zapiekając całość w piekarniku
  • Marchewki z hummusem – marchewki lub inne warzywa smaczne na surowo zanurzone w hummusie nabierają zaskakującego smaku. Warto spróbować!
  • Jajko na miękko, pomidory i ogórki – to połączenie jajka ze świeżymi warzywami jest popularne w Egipcie

Śródziemnomorskie śniadanie

  • Tosty z kremowym serkiem (i owocami) – chętnie jedzone są we Włoszech i w Hiszpanii. Dieta śródziemnomorska wymaga, by sięgać po pieczywo pełnoziarniste zamiast białego.
  • Pita na ciepło z oliwą i zatarem – to śniadanie wywodzące się z Izraela i Palestyny. Zatar to popularna na Bliskim Wschodzie przyprawa, na którą składają się przede wszystkim tymianek, prażony sezam i zmielony sumak
  • Pita z jajkiem na twardo, ogórkiem, pomidorami – kompozycja absolutnie dowolna… tak długo, jak jej podstawę stanowią świeże warzywa
  • Szakszuka – to odwrotność jajecznicy z dodatkami. Na patelni smaży się najpierw np. pomidory, cebulę i paprykę i w tak powstałej bazie dopiero gotuje jajka
  • Spanakorizo – jest daniem kuchni greckiej. Niekoniecznie śniadaniowym, ale z pewnością nada się i na początek dnia. Składa się z zaledwie dwóch-trzech składników. Szpinaku i ryżu oraz cytryny, której sokiem należy skropić gotową porcję
  • Bulgur z mlekiem, cynamonem i owocami – w kuchni libańskiej wykorzystuje się kaszę, która została po obiedzie i za sprawą słodkich dodatków nadaje się jej śniadaniową formę

To tylko wybrane spośród wielu pomysłów na śniadanie. Dieta śródziemnomorska jest bardzo zróżnicowana – i w każdym z krajów basenu Morza Śródziemnego wygląda nieco inaczej. Zawsze jednak podstawę stanowią warzywa, pełne ziarna, owoce. Praktycznie nie używa się masła czy oleju, ich rolę w pełni przejmuje oliwa. Chętniej niż po mięso – zwłaszcza czerwone – sięga się po ryby. Rzadko smażone. Zdecydowanie chętniej pieczone czy grillowane, a dzięki temu zdrowsze.





Jeśli zaś chodzi o same śniadania w diecie śródziemnomorskiej próżno raczej szukać popularnych u nas kanapek. Może więc, chcąc odżywiać się zdrowiej, warto pomyśleć o ich zastąpieniu zdrowszą alternatywą… Nawet jeśli nie ze względów dietetycznych, to przynajmniej dla urozmaicenia.


Zdjęcie tytułowe: Photo by Nadine Primeau on Unsplash

Napisz komentarz